سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره ما اوقات شرعی
< 1 2

یکشنبه 93/10/7
10:26 عصر

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای تهران از اصلاح آئین نامه انتخابات شورایاری‌ها با حضور شهردار تهران در جلسه غیر علنی امروز خبر داد.

 

 اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در تشریح جزئیات صد و هجدهمین جلسه غیر علنی امروز(یکشنبه) شورای شهر  از اصلاح آئین نامه نهاد شورایاری‌ها به عنوان تنها  دستور جلسه امروز شورای شهر با حضور شهردار تهران یاد کرد و افزود: کاهش حداقل سن کاندیدای شورایاری‌ها به 25 سال، سابقه سکونت یکساله در محل مورد انتخاب و نیز برخورداری از سابقه 5 ساله فعالیت در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی و یا کسب و کار در هر یک از محلات مورد انتخاب از جمله تغییرات آئین نامه نهاد شورایاری‌ها در جلسه امروز شورا بود.


وی برخورداری از تحصیلات حداقل کاردانی را یکی دیگر از تغییرات این دوره آئین نامه نهایی شورایاری‌ها برای شورایاران عنوان کرد و گفت:  حداقل تحصیلات در نظر گرفته شده برای افراد برخوردار از سوابق فعالیت در شورایاری‌ها ملاک نیست.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران باتاکید بر عدم محدودیت جنسی در انتخابات شورایاری ها، برخورداری از کارت معافیت و عدم ارتکاب به جرائم کیفری ، حسن شهرت را یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب شورایاری‌ها ذکر کرد و افزود: حذف حداکثر سقف سنی برای کاندیدای شورایاری‌ها یکی دیگر از تغییرات آئین نامه این دوره انتخاب شورایاری‌ها بود که با تصویب اکثر اعضا همراه شد.

شاکری با یادآوری به اینکه حداکثر سن کاندیدای شورایاری‌ها در دوره‌های گذشته 60 سال بوده است تصریح کرد: برخلاف دوره‌های پیش فعالیت‌های شورایار‌ی‌ها توانایی خواندن مهمترین ملاک انتخابات شورایاران بود در این دوره ضمن ارتقای این سابقه مدت زمان سابقه سکونت در محل مورد تقاضا نیز از 5 سال به یکسال کاهش یافته است.

وی تصریح کرد:‌ افزایش تعداد اعضای ستاد شورایاری ها از 7 نفر به 11 نفر نیز پیشنهاد دیگری بود که با تصویب اکثر اعضا به تایید رسید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به حضور شهردار تهران در جلسه غیر علنی امروز(یکشنبه) اظهار داشت: شهردار تهران در این جلسه ضمن بیان نظرات خود در خصوص عملکرد شورایاری‌ها در طول 15 سال گذشته بر سطح تحصیلات بومی بودن و نیز درایت فکری و عالمانه این افراد جهت ارتقا سطح فرهنگی و پژوهشی محلات تاکید کردند.

شاکری با بیان اینکه ثبت نام انتخابات شورایاری‌ها در نیمه دوم دی ماه به انجام خواهد رسید افزود: وزارت کشور نیز در نیمه دوم بهمن ماه بر فرآیند انتخابات نظارت خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص استعفای حسین رضا زاده از شورای شهر با اشاره به ثبت نام امروز ایشان برای ریاست فدراسیون وزنه برداری تصریح کرد:  قطعا این ثبت نام بیانگر تمایل ایشان به فعالیت در این فدراسیون است اما باید در نظر داشت برخلاف آنچه عنوان می‌شود جایگاه ریاست فدراسیونی هیچگاه به عنوان مدیریت کشور و شغل مطرح نبوده و امیدواریم این عضو شورا بتواند پس از احراز حداکثر آراء در انتخاب فدراسیون وزنه برداری به عضویت در شورا نیز ادامه دهد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به مذاکرات شورای شهر با وزیر ورزش و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت صدور حکم واحد برای تمامی مسئولان اشاره کرد و افزود: چراکه هم‌اکنون برخی از نمایندگان مجلس هم از حق فعالیت در مجلس برخوردار بوده و هم به عنوان رئیس فدراسیون در حال فعالیتند.

شاکری با تاکید بر اینکه سایر اعضای ورزشکار شورا نظیر دنیامالی نیز می‌توانند پیگیر حقوق از دست رفته خود در این زمینه باشند خاطر نشان کرد: امیدواریم مسئولان با پذیرش فعالیت ورزشی اعضا مانع از خداحافظی آنان از شورای شهر شوند.


  

پنج شنبه 93/10/4
6:2 عصر

رییس کلانتری 118 ستارخان گفت؛ پلیس افتخاری ظرفیتی اجتماعی است که تجربه کارکردی خود را در ایران نشان داده است.

 

سرهنگ امیر حسین رضایی در نشست مشترک خود با دبیران شورایاری محله های 9 گانه سطح استحفاظی کلانتری 118 ستارخان گفت، بر اساس سیاست های ابلاغی فرماندهی محترم ناجا، این کلانتری جذب پلیس افتخاری را در دستور کار خود قرار داده است.

وی هدف اصلی از اجرایی شدن طرح پلیس افتخاری را استفاده از ظرفیت های اجتماعی در سطح محلی عنوان کرد و افزود: رویکرد اصلی پلیس افتخاری فرهنگی و اجتماعی بوده و می توان با برنامه ریزی و مشارکت مردم، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در جامعه را انتظار داشت.

سرهنگ رضایی پس از اعلام شرایط عضویت در پلیس افتخاری، از دبیران شورایاری درخواست نمود تا با اطلاع رسانی خود در سطح محله، مردم را تشویق به حضور در این عرصه نموده و در اجرای این طرح یاری رسان پلیس باشند.

در پایان جلسه دبیران شورایاری نقطه نظرات و پیشنهادات خود را اعلام و از زحمات پرسنل کلانتری 118 ستارخان در برقرای نظم و امنیت در سطح محله قدردانی نمودند.


  

سه شنبه 93/10/2
10:6 صبح

نظارت شورایاری بر شهرداری یا شهرداری بر شورایاری!

 

مهدی جمشیدی دبیر شورایاری محله طرشت در یادداشتی به جایگاه شورایاری در تهران اشاره کرده است.

فعالیت رسمی شورایاری ها در تهران از آذر ماه سال 87 آغاز گردید که به نوعی دوره سوم فعالیت شورایاریها در تهران محسوب می گردید.

در سال87 شورای اسلامی شهر تهران به دلیل اینکه 15 عضو شورای شهر نمیتوانند نظارت دقیق و جامعی بر شهر تهران داشته باشند و نیاز است بازوان نظارتی در مناطق شهر تهران تحت عنوان انجمن معتمدین محلات شهر تهران یاری رسان آنان باشند، آیین نامه تشکیل انجمن معتمدین محلات شهر تهران تصویب گردید و در شهریور ماه سال 87 فراخوان ثبت نام در شهر تهران بدون هیچ گونه اطلاع رسانی رسانه ای و محیطی در تهران شکل گرفت و ظرف مدت 15 روز بدون در نظر گرفتن مکانیزم نظارتی و مشارکتی مردم، انتخابات در 374 محله شهر تهران برگزار و منتخبین هر محله با رأی مستقیم مردم انتخاب شدند.

در ابتدای فعالیت دوره سوم شورایاریها،  عملا شهرداری مناطق ناظر و سیاستگذاری بر روند فعالیت شورایاران را اعمال می کردند و شورای اسلامی شهر تهران و ستاد هماهنگی و اجرایی شورایاریها  بر خلاف دیدگاه اولیه خود که شورایاران را بازوان نظارتی خود نامیده بودند فقط با صدور کارت شناسایی و واگذاری مهر شورایاری، این پارلمان محلی را در دامان شهرداری که می بایست شورایاران بر کار شهرداری نظارت داشته باشند رها نموده که این خود در روند کار نظارتی مشکلاتی را در زمان خود ایجاد نمود.

و اما متأسفانه در همان سال 87 به جای اینکه ستاد هماهنگی و اجرایی شورایاریهای شورای اسلامی شهر تهران تقویت شود تا بتواند گزارشهای مردمی را در قالب گزارش شورایاریها به صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران برساند، ساختار موازی در شهرداری تهران شکل گرفت و امور مناطق شهرداری تهران جایگاهی را تحت عنوان امور شورایاریهای شهرداری تهران تشکیل داد تا بتواند این نهاد نوپای مردمی را ساماندهی نماید، با این توضیح که شورایاران می بایست ناظر بر فعالیت مدیریت شهری باشند و موارد را اعم از تخلف یا عملکرد مثبت به واحد نظارتی شورای شهر گزارش دهند ولی متأسفانه سمت و سوی شورایاریها از همان ابتدا تغییر کرد.

با تشکیل امور شورایاریها در امور مناطق شهرداری تهران، همین جایگاه در مناطق 22 گانه شهرداری تهران شکل گرفت و نیروی منتصب شهرداری در هر منطقه مسوول رسیدگی به امور شورایاران گردید، یعنی نظارت بر عملکرد شورایاران و رسیدگی به وضعیت و جایگاه شورایاری که می بایست بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد توسط نیروی شهرداری صورت گرفت.

در آن زمان متأسفانه ستاد هماهنگی و اجرایی شورایاریهای شورای اسلامی شهر تهران نتوانست مکانیزم کارشناسی شده ای بر این روند ترسیم نماید و این خود باعث گردید که شورایاریها به شهرداریاری تبدیل شوند که این برخلاف آیین نامه مصوب تشکیل شورایاریها بود.

و اما مردم چگونه می بایست با این نهاد نوپا در تهران آشنا میشدند، این موضوعی است که تا کنون هم اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

در ابتدای سال 88 اینجانب و 6 دبیر شورایاری از محله های شهر تهران پیشنهاد انتشار گاهنامه ای تحت عنوان گاهنامه اطلاع رسانی شورایاران را به شورای شهر ارائه نمودیم و در طرح توجیهی خود مطرح کردیم که این رسانه مکتوب شورایاری همانند همشهری محله به چاپ برسد و عملکرد شورایاران در تهران در آن منعکس و در اختیار ساکنین هر محله قرار بگیرد که متأسفانه گاهنامه شورایاران در ابتدا تریبونی برای اعضاء شورای شهر شد و فقط در 7 نسخه در اختیار شورایاری هر محله قرار گرفت و از رسالت اصلی خود که آگاه سازی مردم بود فاصله گرفت.

در سال 88 و در زمان اوج آغاز فعالیت شورایاریها در تهران، متأسفانه فیلم آقای" 7 رنگ" که نگاهی کاملا منفی به جایگاه شورایاری در کشور داشت و با الگو برداری از فیلم مشابهی در زمان طاغوت توسط گروهی ساخته شده بود اکران گردید و در شبکه خانگی توزیع شد که شورای شهر نه تنها واکنشی به این فیلم نشاد نداد، بلکه اقدامی در خصوص ساخت فیلم دیگری با نگاه مثبت صورت نگرفت و شبکه تهران که تریبون رسانه ای شهروندان تهرانی می باشد هیچ اقدامی در خصوص معرفی شورایاران انجام نداد.

در جای دیگر روزنامه همشهری که متعلق به شهرداری می باشد می بایست از همان ابتدا صفحه ویژه ای برای انعکاس اخبار شورایاریها اختصاص دهد تا بتوان با این روش مردم را با پارلمان محلی آشنا نمود که این مهم هم تاکنون صورت نگرفته است و ساکنین تهران هنوز با گذشت حدود 10 سال از فعالیت شورایاری در تهران با این پارلمان محلی و وظایف آنان آشنا نیستند.

و اما با این عناوین مطرح شده و عدم آشنایی مردم با جایگاه شورایاری و نبود ارتباط موثر و کارآمد فی مابین اعضاء شورای شهر با شورایاری و تبدیل شورایاران به شهرداریاران، آئین نامه تشکیل مدیریت محله تصویب شد و هیأت امناء محله شکل گرفت که از همان ابتدا در تضاد با شورایاری این جایگاه تثبیت شد و شورایاران به جای رسیدگی به مشکلات محله و تمرکز بر جایگاه نظارتی، تبدیل شدند به بازوان اجرایی شهرداری که می بایست دستورالعمل های ابلاغی شهرداری را اجرا نمایند و گزارش عملکرد خود را به شهرداری ارائه نموده که در صورت عدم فعالیت موثر توسط مدیریت محله، روسای هیأت امناء که همان دبیر شورا و منتخب مردم می باشند می بایست پاسخگوی شهردای باشند و نظارت شورایاری بر شهرداری تبدیل شد به نظارت شهرداری بر شورایاری!

ادامه دارد.....


  
مدیر وبلاگ
 
مهدی جمشیدی[7]
 

پایگاه اطلاع رسانی شورایاریهای منطقه دو، به منظور انتشار اخبار و رویدادهای مرتبط با امور شورایاری راه اندازی گردیده است


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتها
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
پایگاه اطلاع رسانی محله های منطقه دو
 

پشتیبانی و بروز رسانی : گروه ناب